Saturday 4 August 2012

CATATAN HIDUP NO.1: SEADANYA ,SEBIASANYA DAN SEREDHANYA


Saya adalah seorang guru yang biasa sahaja. Cuba menjalani hidup secara jujur walaupun kadang kala sedikit senget. Apa yang penting hidup perlu berprinsip atau berpegang kepada apa yang kita percaya. kita menyembah Tuhan kerana kita percaya adanya Tuhan. Jadi kepercayaan atau prinsip kita terhadap sesuatu pandangan adalah penting. Kita tidak perlu menjadi seperti lalang yang mengikut arah tiupan angin sedangkan ia sendiri berbangga mendongak langit...

Menjadi guru adalah profesyen yang mulia. Guru terhindar daripada bermacam bentuk salah guna kuasa mungkin, seperti rasuah misalnya. Tidak seperti profesyen yang lain terutama yang melibatkan birokrasi. Jadi peratus guru untuk terjebak dalam hal-hal yang negatif adalah rendah.

Mengukum sebelum bicara. Sesuatu yang paling menyakitkan bagi saya. Manusia kebanyakannya suka menjadi Tuhan. Suka menghukum manusia lain di persekitarannya. Biasanya manusia seperti ini adalah manusia yang merasa dirinya hebat, manusia yang berpangkat, mahupun manusia yang tidak mengenal hakikat.

Saya lebih suka menjadi penonton. Mungkin kerana sifat saya yang pasif. Ada kelebihannya bila kita menjadi penonton. Seperti kita menonton drama mahupun filem, di akhirnya kita akan dapat membuat kesimpulan. Bezanya bila kita menonton lakonan hidup yang sebenar dan real ianya lebih mengesankan. Kelebihan juga kepada kita dalam mengenal diri dan hakikat hidup.

Hari ini saya menjalani hidup seadanya, sebiasanya dan seredhanya.

Zaman sudah berubah
Kebenaran tidak bisa dibungkam
Yang benar pasti merembes
Panca indera dunia selalu terjaga
Kematian adalah
kelanjutan dari  kehidupan
                              puisi (W.S. Rendra)


Matinya seorang penyaksi
Bukan matinya kesaksian
Tercatat direlung jiwa
Menjadi bara membara

Duka cita terdalam

Hari ini kisahmu abadi
Berbaringlah kawan
Berbaringlah dengan tenang

Matinya seorang wartawan
Bukan matinya kebenaran
Tercatat dengan kata sakti
Menjadi benih yang murni

Duka cita terdalam

Hari ini kisahmu abadi
Berbaringlah kawan
Berbaringlah dengan tenang