Thursday 9 August 2012

CATATAN HIDUP NO.2: YANG MENGGURIS HATI..




Tatkala kita sedang menghitung tibanya hari raya. Hari ini saya menerima khabar yang mengguris hati. Masalah itu ada di mana-mana. Terpaksalah juga kita meraikan masalah yang datang seadanya. Semuanya bukan pilihan kita. Apa yang mengguris hati saya apabila ianya melibatkan ibu bapa. Kadang-kadang saya ada terfikir, apa silapnya mereka sehingga dihukum sedemian rupa.

Masalah keluarga terutamanya adik beradik memang berkaitan langsung dengan kita. Apatah lagi, sebagai abang yang sulung saya memang tidak boleh lari daripada terlibat sama. Masalahnya juga bila kita berada jauh di tempat orang. Hanya dapat memberi pandangan dan pendapat dari jauh.

Masalah keluarga yang datang tanpa putus, sejak saya belajar di Universiti memang membebankan. Apatah lagi di kala itu saya sedang berjuang dalam hidup tentang banyak perkara. Apa yang mampu kita lakukan? Berusaha menyelesaikannya dan selebihnya berserah. Masuk saja ke dalam masalah tersebut dan menyelusurinya bagaikan kita menyelurusi arus sungai mahupun mengikut saja rentak tiupan angin, ke utara, selatan, timur dan barat. Akhirnya pasti sampai juga di titik perhentiannya.

Seingat saya, dalam hidup ini saya telah bayak berkorban untuk orang di sekeliling, walaupun pengorbanan saya itu ada masanya dibalas dengan racun. Sekurang-kurangnya saya telah cuba menunaikan tanggungjawab saya seadanya.

Tidak mampu saya menafikan masalah yang datang. Tak mampu juga saya menafikan kelemahan kita sebagai manusia..

Walau apa yang berlaku, kita mesti teruskan perjalanan hidup ini.