Friday, 26 October 2012

KARANGAN NO 4: PERCUBAAN SPM TERENGGANU


TERENGGANU

 

1. Anda telah menyertai program motivasi yang telah dianjurkan oleh pihak sekolah. Pelbagai aktiviti telah diadakan.

 

Jelaskan aktiviti program yang telah menimbulkan kesedaran dalam diri anda untuk terus berjaya.

 

Pendahuluan : Banyak orang berpendapat, usia remaja ialah tempoh emas untuk menentukan hala tuju seseorang itu. Sama ada masa depan seseorang itu berjaya atau gagal bergantunglah kepada kebijaksanaan merancang dan mengisi ruang masa dengan pelbagai aktiviti yang berfaedah. Banyak kegiatan yang boleh dimanfaatkan seperti mengunjungi pusat sumber, lawatan sambil belajar, dan menghadiri kelas tuisyen. Belakangan ini banyak pihak yang mengambil peluang menganjurkan pelbagai kem dan kursus pendek dalam masa cuti. Kem-kem seperti itu amat relevan untuk membentuk sahsiah remaja sama ada dalam aspek pengayaan minda mahupun keseimbangan emosi. Peluang tersebut turut saya ambil untuk memanfaatkan cuti hujung tahun yang agak panjang. Sesungguhnyadi luar pengetahuan, saya telah memperoleh pelbagai input baru dalam usaha membangunkan jati diri yang dapat pula saya kongsikan dengan rakan-rakan sebaya.

 

Isi-isi penting :

 

Isi 1 : Memberi peluang memperluas jalinan rakan-rakan dan kenalan baru – berkenalan dengan rakan-rakan sebaya daripada pelbagai lapisan (remaja dari desa, bandar, kaya dan miskin) – berkongsi pengalaman tentang corak hidup, budaya, dan cara berfikir (sesuai dengan peribahasa, jauh berjalan luas pandangan, lama hidup banyak pengalaman, dan ramai kawan luas pengetahuan)

 

Isi 2 : Memanfaatkan masa dengan sebaik-baiknya – menggantikan rutin harian yang biasa seperti tidur, berehat dan menonton TV dengan aktiviti yang berfaedah – setiap saat yang berjalan cukup bermanfaat – faham tentang perancangan masa yang berkesan

 

Isi 3 : Dapat mengikuti modul latihan yang padat – modul latihan dirancang secara teliti ( meliputi aspek ketahanan minda, latihan jasmani, semangat berpasukan, dan pengetahuan am ( berkaitan sejarah negara, hubungan Malaysia di peringkat antarabangsa) – modul kerohanian (latihan tadarus al Quran, solat berjemaah, solat malam, dan kuliah agama)

 

Isi 4 : Sangat mencabar ketahanan fizikal dan mental – modul latihan fizikal yang lasak (senaman pagi, kawad kaki, treking, dan merentas halangan) – modul latihan mental (penyelesaian masalah, membaca arah, dan bermuhasabah)

 

Isi 5 : Berjaya membina keyakinan diri – berasa seolah-olah dilahirkan semula dalam sebuah dunia yang baharu – berjaya memupuk kekuatan minda, lebih bersemangat, dan yakin untuk mencapai matlamat - memperoleh emosi yang tenang dan selalu bertawakal kepada Tuhan

 

Kesimpulan : Selepas seminggu berada dalam kem yang dianggap oleh sesetengah peserta sebagai penjara terhormat, saya bermuhasabah semula tentang hakikat diri. Sesungguhnya, setiap insan yang diciptakan telah disertakan dengan potensi yang tertentu. Namun demikian, kegagalan kita memanfaatkan potensi yang ada boleh menyebabkan ramai orang yang gagal di pertengahan jalan. Oleh itu, setiap potensi hendaklah digilap melalui kursus dan kem seperti yang saya hadiri. Yakinlah, “Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu, melainkan kaum itulah yang mengubahnya” (maksud al Quran).

 

 

2. Pengukuhan institusi keluarga merupakan tunjang utama dalam membina keluarga bahagia.

 

Huraikan peranan ahli keluarga dalam merealisasikan institusi keluarga bahagia.

 

Pendahuluan : “Air dicencang tidak akan putus, dan carik-carik bulu ayam lama-lama bercantum semula”. Dua ungkapan daripada peribahasa Melayu itu menjelaskan kepada kita bahawa hubungan rapat yang berpaksikan darah daging tidak akan dapat dileraikan. Walaupun pernah terpisah akibat salah faham, namun perpecahan tersebut tidak akan ke mana-mana malah akan bercantum semula. Menghayati isi kandung daripada pengajaran peribahasa tersebut, jelaslah kepada kita bahawa tugas membentuk keluarga yang bahagia adalah menjadi tanggungjawab semua anggota dalam keluarga.

 

Isi 1 :    Sentiasa mengutamakan jalinan kasih sayang dalam kalangan ahli keluarga - keluarga sebagai punca utama lahirnya kehidupan yang bahagia - tidak bersikap mementingkan diri sendiri - mengelak sebarang salah faham - mengambil pendekatan bermusyawarah dalam menyelesaikan sesuatu pertikaian

 

Isi 2 :    Menjadi contoh teladan dan sumber inspirasi - setiap ahli keluarga yang sudah besar dan berjaya sama ada dalam pelajaran atau kerjaya hendaklah menunjukkan contoh teladan yang baik dengan membimbing dan memandu adik-adik untuk berjaya terutama dalam pelajaran

 

isi 3 :    Menyokong keluarga dalam bentuk material dan moral - tidak boleh bersikap mementingkan diri sendiri - meringankan bebanan ibu bapa untuk menanggung keluarga - sebagai langkah membalas budi ibu bapa/tidak bersikap seperti kacang lupakan kulit

 

Isi 4 :    Menjalinkan hubungan yang erat dengan keluarga induk walaupun selepas berkahwin - tidak terputus silaturahim dengan keluarga - membawa sokongan sama ada dalam bentuk material mahu pun khususnya untuk adik-adik yangmasih belajar

 

Isi 5 :

 

Kesimpulan : Berdasarkan maksud sepotong ayat al-Quran dalam Surah Ali Imron yang bermaksud, : Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah. Dan perpeganglah kamu kepada tali Allah dan janganlah kamu berpecah belah. Ingatlah akan nikmat Allah kepada kamu dengan sebanyak-banyaknya. Justeru, amatlah penting kita mengamalkan sikap menjalinkan silaturahim dan membentuk sebuah keluarga yang bahagia.

 

 

3. Dalam usaha menggalak dan mencungkil potensi murid dalam bidang sukan, Kementerian Pelajaran Malaysia telah memperkenalkan dasar 1 Murid 1 Sukan untuk dilaksanakan di semua sekolah. Sehubungan dengan itu, anda ingin menulis rencana untuk diterbitkan dalam majalah sekolah bertajuk “Faedah-faedah Pelaksanaan Dasar 1 Murid 1 Sukan di Sekolah”.

 

Tulis rencana itu selengkapnya.

 

MAKLUMAN : Rujuk sampel yang telah dibekalkan dalam negeri Pulau Pinang

 

 

4. Kesepakatan dan perpaduan dalam kalangan pemimpin dan rakyat antarabangsa mampu mewujudkan keamanan dan kemakmuran masyarakat dunia.

 

Ulaskan pernyataan di atas.

 

Pendahuluan: Ibarat hidup sandar-menyandar bagai aur dengan tebing. Demikianlah hidup kita yang saling memerlukan antara satu dengan yang lain. Kita tidak boleh hidup bersendirian bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing. Banyak perkara yang kita perlu kepada sokongan orang lain. Tuhan juga telah berfirman dengan maksudnya, “Aku jadikan manusia daripada bersuku-suku dan berbangsa-bangsa agar mereka saling mengenali dan bertolong bantu.” Oleh hal yang demikian, demi keamanan dan kemakmuran masyarakat sejagat, sama ada pemimpin mahupun rakyat hendaklah mengambil inisiatif untuk menjalinkan hubungan diplomatik dengan seluruh warga dunia tanpa memilih perbezaan pendapat, ideologi, bangsa, dan agama.

 

Isi-isi penting :

 

Isi 1: Memperluas jalinan hubungan diplomatik dalam dasar luar negara – menjalinkan persefahaman dan hubungan bilateral dan multilateral (hubungan dua hala dan pelbagai hala) dengan kerajaan di seluruh dunia – amalan saling mengiktiraf sebagai negara yang berdaulat dan merdeka - mengelak perasaan curiga dan prejudis dalam kalangan masyarakat dunia

 

Isi 2: Mewujudkan jalinan sosial, ilmu, dan budaya di peringkat global – boleh mewujudkan hub pendidikan global - mengeksport dan mengimport sumber maklumat dan ilmu pengetahuan melalui jaringan kerjasama di bawah badan dunia seperti UNESCO - mengenali cara hidup budaya dan adat resam pelbagai masyarakat dunia - menjalinkan persefahaman melalui misi sukan, kerja amal, dan sumbangan kemanusiaan

 

Isi 3: Mewujudkan rangkaian ekonomi dan perdagangan global - memperluas pasaran di peringkat global - memperkenalkan produk masing-masing di pasaran antarabangsa – menjalinkan hubungan dagang dan memperluas pasaran global

 

Isi 4:     Mewujudkan jaringan serantau dan antarabangsa - mengambil bahagian dalam pelbagai aktiviti antarabangsa – persidangan tentang siasah, ekonomi, sosial, dan keamanan - menjaga kebajikan negara-negara serumpun dan serantau (ASEAN), negara-negara merdeka (KOMANWEL), kebudayaan (OIC), dan dunia (PBB)

 

Isi 5:     Memenuhi tanggungjawab sosial untuk hidup sebagai warga dunia yang bersatu padu - menghormati hak asasi manusia untuk hidup bebas, berdaulat, dan diiktiraf - tidak bersikap mementingkan diri – memperoleh pengiktirafan oleh masyarakat dunia - memperluas sistem rangkaian maklumat global dalam jalinan maklumat siber

 

Kesimplulan : Dalam abad milenium ini, umat manusia tidak harus terkongkong dalam belenggu katak di bawah tempurung. Kita tidak boleh lagi hidup bersendirian kerana sebarang gerak geri kita sentiasa diperhati oleh masyarakat luar. Daripada kita dianggap sebagai bangsa yang tidak mesra masyarakat dunia dan disisihkan dalam pelbagai agenda lebih baik kita memberi sumbangan sedaya yang mampu. Kita harus berbakti kepada masyarakat dunia sekadar yang upaya bak kata peribahasa sedikit tanda ingat, banyak tanda ada.

 

5. Komponen Sastera (KOMSAS) dalam mata pelajaran Bahasa Melayu menerapkan nilai-nilai murni yang dapat dijadikan pedoman dalam kehidupan oleh generasi muda pada hari ini.

 

Berikan pendapat anda.

 

Pendahuluan : Apabila selesai membaca sesebuah novel mahupun menonton sesebuah drama, seseorang itu mula berfikir tentang apakah unsur-unsur istimewa yang terbit daripada cerita tersebut? Selain terpikat dengan episod dan aksi watak yang hebat, unsur nilai dan pengajaran sudah pasti akan menyerap secara perlahan-perlahan ke dalam benak dan minda pembaca. Tidak dinafikan bahawa nilai kemanusiaan adalah antara sumber yang menjadi kekuatan kepada binaan sesebuah karya sastera. Hal tersebut dapat saya bincangkan berdasarkan novel Kembara Amira yang amat padat dengan unsur-unsur nilai kemanusiaannya. (masukkan judul novel yang anda pernah baca).

 

Isi-isi penting :

 

Isi 1 : Nilai patriotik – suatu sikap yang dapat mengangkat rasa tanggungjawab masyarakat atau rakyat di sesuatu tempat/negara – nilai patriotik yang diitunjukkan oleh masyarakat orang asli dalam mempertahankan ketulenan dan keaslian budaya dan alam sekitar mereka.

 

Isi 2 : Nilai kasih sayang – suatu nilai yang luasnya ibarat lautan yang tidak bertepi – kasih sayang terhadap darah daging sendiri, kasih sayang demi sahabat yang sejati, dan jiwa yang musnah akibat terpisah daripada kasih sayang – boleh dilihat dalam konteks hubungan Dr Zaidah dan Amira, antara Amira dan Jacintha serta antara Tau dengan anak dan isterinya yang dipisahkan

 

Isi 3 : Nilai bekerjasma – merupakan nilai yang terpahat demi menzahirkan suatu kejayaan dalam sebarang usaha – komitmen yang tinggi dalam kalangan anggota – kerjasama yang jitu daripada kumpulan ekskavasi Bukit Mat Raya yang berjaya menemui karpus tulang manusia – kerjasama yang akhirnya berjaya menghalang operasi menggali emas sehingga boleh memupuskan masyarakat orang asli dan seluruh budaya mereka

 

Isi 4 : Nilai keberanian dan jati diri – sikap yang terpahat dalam diri anak muda yang mahu meneroka sesuatu yang baru dan mencabar – Amira, Jacinta, dan Itai

 

Isi 5 : Nilai bekerjasama dan saling menyokong – lambang kepada kejayaan ekspedisi dan ekskavasi – hubungan rapat dan saling menyokong antara golongan elit dan masyarakat setempat – memberi isyarat bahawa kejayaan akan tercapai apabila ada sokongan dan kerjasama – saling membantu dan menyokong antara masyarakat asli dengan kumpulan pengkaji dari universiti.

 

Kesimpulan : Nilai kemanusiaan adalah aset yang boleh dijadikan sumber didaktik yang disemai secara halus dan tersirat. Oleh hal yang demikian, sebagai pembaca yang bijaksana, unsur-unsur nilai hendaklah dijadikan panduan dan pedoman untuk membuat koreksi diri. Moga-moga apa-apa yang ditelusuri lewat karya yang dibaca mampu mengimpakkan natijah yang sangat berharga.

 
SUMBER :
http://ishakmdshah.blogspot.com/