TERENGGANU
1. Anda telah menyertai program
motivasi yang telah dianjurkan oleh pihak sekolah. Pelbagai aktiviti telah
diadakan.
Jelaskan aktiviti program yang telah
menimbulkan kesedaran dalam diri anda untuk terus berjaya.
Pendahuluan : Banyak orang berpendapat, usia
remaja ialah tempoh emas untuk menentukan hala tuju seseorang itu. Sama ada
masa depan seseorang itu berjaya atau gagal bergantunglah kepada kebijaksanaan
merancang dan mengisi ruang masa dengan pelbagai aktiviti yang berfaedah.
Banyak kegiatan yang boleh dimanfaatkan seperti mengunjungi pusat sumber,
lawatan sambil belajar, dan menghadiri kelas tuisyen. Belakangan ini banyak
pihak yang mengambil peluang menganjurkan pelbagai kem dan kursus pendek dalam
masa cuti. Kem-kem seperti itu amat relevan untuk membentuk sahsiah remaja sama
ada dalam aspek pengayaan minda mahupun keseimbangan emosi. Peluang tersebut
turut saya ambil untuk memanfaatkan cuti hujung tahun yang agak panjang.
Sesungguhnyadi luar pengetahuan, saya telah memperoleh pelbagai input baru
dalam usaha membangunkan jati diri yang dapat pula saya kongsikan dengan
rakan-rakan sebaya.
Isi-isi penting :
Isi 1 : Memberi peluang memperluas
jalinan rakan-rakan dan kenalan baru – berkenalan dengan rakan-rakan
sebaya daripada pelbagai lapisan (remaja dari desa, bandar, kaya dan miskin) –
berkongsi pengalaman tentang corak hidup, budaya, dan cara berfikir (sesuai
dengan peribahasa, jauh berjalan luas pandangan, lama hidup banyak pengalaman,
dan ramai kawan luas pengetahuan)
Isi 2 : Memanfaatkan masa dengan
sebaik-baiknya – menggantikan rutin harian yang biasa seperti tidur, berehat dan
menonton TV dengan aktiviti yang berfaedah – setiap saat yang berjalan cukup
bermanfaat – faham tentang perancangan masa yang berkesan
Isi 3 : Dapat mengikuti modul
latihan yang padat – modul latihan dirancang secara teliti ( meliputi
aspek ketahanan minda, latihan jasmani, semangat berpasukan, dan pengetahuan am
( berkaitan sejarah negara, hubungan Malaysia di peringkat antarabangsa) –
modul kerohanian (latihan tadarus al Quran, solat berjemaah, solat malam, dan
kuliah agama)
Isi 4 : Sangat mencabar ketahanan
fizikal dan mental – modul latihan fizikal yang lasak (senaman pagi,
kawad kaki, treking, dan merentas halangan) – modul latihan mental
(penyelesaian masalah, membaca arah, dan bermuhasabah)
Isi 5 : Berjaya membina keyakinan
diri – berasa
seolah-olah dilahirkan semula dalam sebuah dunia yang baharu – berjaya memupuk
kekuatan minda, lebih bersemangat, dan yakin untuk mencapai matlamat - memperoleh
emosi yang tenang dan selalu bertawakal kepada Tuhan
Kesimpulan : Selepas seminggu berada dalam kem
yang dianggap oleh sesetengah peserta sebagai penjara terhormat, saya
bermuhasabah semula tentang hakikat diri. Sesungguhnya, setiap insan yang diciptakan
telah disertakan dengan potensi yang tertentu. Namun demikian, kegagalan kita
memanfaatkan potensi yang ada boleh menyebabkan ramai orang yang gagal di
pertengahan jalan. Oleh itu, setiap potensi hendaklah digilap melalui kursus
dan kem seperti yang saya hadiri. Yakinlah, “Allah tidak akan mengubah nasib
sesuatu kaum itu, melainkan kaum itulah yang mengubahnya” (maksud al Quran).
2. Pengukuhan institusi keluarga
merupakan tunjang utama dalam membina keluarga bahagia.
Huraikan peranan ahli keluarga dalam
merealisasikan institusi keluarga bahagia.
Pendahuluan : “Air dicencang tidak akan putus,
dan carik-carik bulu ayam lama-lama bercantum semula”. Dua ungkapan daripada
peribahasa Melayu itu menjelaskan kepada kita bahawa hubungan rapat yang berpaksikan
darah daging tidak akan dapat dileraikan. Walaupun pernah terpisah akibat salah
faham, namun perpecahan tersebut tidak akan ke mana-mana malah akan bercantum
semula. Menghayati isi kandung daripada pengajaran peribahasa tersebut,
jelaslah kepada kita bahawa tugas membentuk keluarga yang bahagia adalah
menjadi tanggungjawab semua anggota dalam keluarga.
Isi 1 : Sentiasa mengutamakan jalinan kasih sayang dalam kalangan ahli
keluarga - keluarga sebagai punca utama lahirnya kehidupan yang bahagia - tidak bersikap mementingkan diri
sendiri - mengelak sebarang salah faham - mengambil pendekatan bermusyawarah
dalam menyelesaikan sesuatu pertikaian
Isi 2 : Menjadi contoh teladan dan sumber inspirasi - setiap ahli keluarga yang sudah
besar dan berjaya sama ada dalam pelajaran atau kerjaya hendaklah menunjukkan
contoh teladan yang baik dengan membimbing dan memandu adik-adik untuk berjaya
terutama dalam pelajaran
isi 3 : Menyokong keluarga dalam bentuk material dan moral - tidak boleh bersikap mementingkan
diri sendiri - meringankan bebanan ibu bapa untuk menanggung keluarga - sebagai
langkah membalas budi ibu bapa/tidak bersikap seperti kacang lupakan kulit
Isi 4 : Menjalinkan hubungan yang erat dengan keluarga induk walaupun
selepas berkahwin - tidak terputus silaturahim dengan keluarga - membawa
sokongan sama ada dalam bentuk material mahu pun khususnya untuk adik-adik
yangmasih belajar
Isi 5 :
Kesimpulan : Berdasarkan maksud sepotong ayat
al-Quran dalam Surah Ali Imron yang bermaksud, : Wahai orang-orang yang
beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah. Dan perpeganglah kamu kepada tali Allah
dan janganlah kamu berpecah belah. Ingatlah akan nikmat Allah kepada kamu
dengan sebanyak-banyaknya. Justeru, amatlah penting kita mengamalkan sikap
menjalinkan silaturahim dan membentuk sebuah keluarga yang bahagia.
3. Dalam usaha menggalak dan
mencungkil potensi murid dalam bidang sukan, Kementerian Pelajaran Malaysia
telah memperkenalkan dasar 1 Murid 1 Sukan untuk dilaksanakan di semua sekolah.
Sehubungan dengan itu, anda ingin menulis rencana untuk diterbitkan dalam
majalah sekolah bertajuk “Faedah-faedah Pelaksanaan Dasar 1 Murid 1 Sukan di
Sekolah”.
Tulis rencana itu selengkapnya.
MAKLUMAN : Rujuk sampel yang telah
dibekalkan dalam negeri Pulau Pinang
4. Kesepakatan dan perpaduan dalam
kalangan pemimpin dan rakyat antarabangsa mampu mewujudkan keamanan dan
kemakmuran masyarakat dunia.
Ulaskan pernyataan di atas.
Pendahuluan: Ibarat hidup sandar-menyandar bagai
aur dengan tebing. Demikianlah hidup kita yang saling memerlukan antara satu
dengan yang lain. Kita tidak boleh hidup bersendirian bagai enau dalam belukar
melepaskan pucuk masing-masing. Banyak perkara yang kita perlu kepada sokongan
orang lain. Tuhan juga telah berfirman dengan maksudnya, “Aku jadikan manusia
daripada bersuku-suku dan berbangsa-bangsa agar mereka saling mengenali dan
bertolong bantu.” Oleh hal yang demikian, demi keamanan dan kemakmuran
masyarakat sejagat, sama ada pemimpin mahupun rakyat hendaklah mengambil
inisiatif untuk menjalinkan hubungan diplomatik dengan seluruh warga dunia
tanpa memilih perbezaan pendapat, ideologi, bangsa, dan agama.
Isi-isi penting :
Isi 1: Memperluas jalinan hubungan
diplomatik dalam dasar luar negara – menjalinkan persefahaman dan
hubungan bilateral dan multilateral (hubungan dua hala dan pelbagai hala)
dengan kerajaan di seluruh dunia – amalan saling mengiktiraf sebagai negara
yang berdaulat dan merdeka - mengelak perasaan curiga dan prejudis dalam
kalangan masyarakat dunia
Isi 2: Mewujudkan jalinan sosial,
ilmu, dan budaya di peringkat global – boleh mewujudkan hub pendidikan
global - mengeksport dan mengimport sumber maklumat dan ilmu pengetahuan
melalui jaringan kerjasama di bawah badan dunia seperti UNESCO - mengenali cara
hidup budaya dan adat resam pelbagai masyarakat dunia - menjalinkan
persefahaman melalui misi sukan, kerja amal, dan sumbangan kemanusiaan
Isi 3: Mewujudkan rangkaian ekonomi
dan perdagangan global - memperluas pasaran di peringkat global - memperkenalkan
produk masing-masing di pasaran antarabangsa – menjalinkan hubungan dagang dan
memperluas pasaran global
Isi 4: Mewujudkan jaringan serantau dan antarabangsa - mengambil bahagian dalam pelbagai
aktiviti antarabangsa – persidangan tentang siasah, ekonomi, sosial, dan
keamanan - menjaga kebajikan negara-negara serumpun dan serantau (ASEAN),
negara-negara merdeka (KOMANWEL), kebudayaan (OIC), dan dunia (PBB)
Isi 5: Memenuhi tanggungjawab sosial untuk hidup sebagai warga dunia
yang bersatu padu - menghormati hak asasi manusia untuk hidup bebas,
berdaulat, dan diiktiraf - tidak bersikap mementingkan diri – memperoleh
pengiktirafan oleh masyarakat dunia - memperluas sistem rangkaian maklumat
global dalam jalinan maklumat siber
Kesimplulan : Dalam abad milenium ini, umat
manusia tidak harus terkongkong dalam belenggu katak di bawah tempurung. Kita
tidak boleh lagi hidup bersendirian kerana sebarang gerak geri kita sentiasa
diperhati oleh masyarakat luar. Daripada kita dianggap sebagai bangsa yang
tidak mesra masyarakat dunia dan disisihkan dalam pelbagai agenda lebih baik
kita memberi sumbangan sedaya yang mampu. Kita harus berbakti kepada masyarakat
dunia sekadar yang upaya bak kata peribahasa sedikit tanda ingat, banyak tanda
ada.
5. Komponen Sastera (KOMSAS) dalam
mata pelajaran Bahasa Melayu menerapkan nilai-nilai murni yang dapat dijadikan
pedoman dalam kehidupan oleh generasi muda pada hari ini.
Berikan pendapat anda.
Pendahuluan : Apabila selesai membaca sesebuah
novel mahupun menonton sesebuah drama, seseorang itu mula berfikir tentang
apakah unsur-unsur istimewa yang terbit daripada cerita tersebut? Selain
terpikat dengan episod dan aksi watak yang hebat, unsur nilai dan pengajaran
sudah pasti akan menyerap secara perlahan-perlahan ke dalam benak dan minda
pembaca. Tidak dinafikan bahawa nilai kemanusiaan adalah antara sumber yang
menjadi kekuatan kepada binaan sesebuah karya sastera. Hal tersebut dapat saya
bincangkan berdasarkan novel Kembara Amira yang amat padat dengan unsur-unsur
nilai kemanusiaannya. (masukkan judul novel yang anda pernah baca).
Isi-isi penting :
Isi 1 : Nilai patriotik – suatu sikap yang dapat mengangkat
rasa tanggungjawab masyarakat atau rakyat di sesuatu tempat/negara – nilai
patriotik yang diitunjukkan oleh masyarakat orang asli dalam mempertahankan
ketulenan dan keaslian budaya dan alam sekitar mereka.
Isi 2 : Nilai kasih sayang – suatu nilai yang luasnya ibarat
lautan yang tidak bertepi – kasih sayang terhadap darah daging sendiri, kasih
sayang demi sahabat yang sejati, dan jiwa yang musnah akibat terpisah daripada
kasih sayang – boleh dilihat dalam konteks hubungan Dr Zaidah dan Amira, antara
Amira dan Jacintha serta antara Tau dengan anak dan isterinya yang dipisahkan
Isi 3 : Nilai bekerjasma – merupakan nilai yang terpahat
demi menzahirkan suatu kejayaan dalam sebarang usaha – komitmen yang tinggi
dalam kalangan anggota – kerjasama yang jitu daripada kumpulan ekskavasi Bukit
Mat Raya yang berjaya menemui karpus tulang manusia – kerjasama yang akhirnya
berjaya menghalang operasi menggali emas sehingga boleh memupuskan masyarakat
orang asli dan seluruh budaya mereka
Isi 4 : Nilai keberanian dan jati
diri – sikap
yang terpahat dalam diri anak muda yang mahu meneroka sesuatu yang baru dan
mencabar – Amira, Jacinta, dan Itai
Isi 5 : Nilai bekerjasama dan saling
menyokong – lambang
kepada kejayaan ekspedisi dan ekskavasi – hubungan rapat dan saling menyokong
antara golongan elit dan masyarakat setempat – memberi isyarat bahawa kejayaan
akan tercapai apabila ada sokongan dan kerjasama – saling membantu dan
menyokong antara masyarakat asli dengan kumpulan pengkaji dari universiti.
Kesimpulan : Nilai kemanusiaan adalah aset yang
boleh dijadikan sumber didaktik yang disemai secara halus dan tersirat. Oleh
hal yang demikian, sebagai pembaca yang bijaksana, unsur-unsur nilai hendaklah
dijadikan panduan dan pedoman untuk membuat koreksi diri. Moga-moga apa-apa
yang ditelusuri lewat karya yang dibaca mampu mengimpakkan natijah yang sangat
berharga.
http://ishakmdshah.blogspot.com/