MRSM
1. Isu kebersihan terutamanya di kawasan sekolah perlu
diberi perhatian serius.
Sebagai pelajar yang prihatin, kemukakan
langkah-langkah yang perlu anda lakukan untuk memastikan persekitaran sekolah
anda sentiasa bersih.
Pendahuluan : Sekolah boleh diibaratkan sebagai taman-taman
intelektual yang turut berperanan sebagai kilang yang mengeluarkan tenaga
manusia yang berkaliber. Sekolah turut menjadi penyumbang pembinaan sebuah
bangsa yang berperadaban dan lestari. Setiap insan yang keluar dari sesebuah
institusi sekolah dengan jayanya pasti menjadi aset yang bernilai kepada
masyarakatnya. Sebagai sebuah organisasi yang banyak menabur budi kepada
manusia, sekolah seharusnya memiliki ciri-ciri yang boleh dibanggakan seperti
cemerlang, kualiti disiplin, dan landskap yang cantik dan bersih. Dalam
merealisasikan hajat tersebut, pihak pengurusan dan guru sahaja tidak mampu
untuk melaksanakannya, melainkan usaha tersebut harus menerima sentuhan ajaib
daripada para pelajar sendiri. Oleh itu, saya sentiasa terpanggil dan
beriltizam untuk turut sama menyumbang tenaga dan idea agar sekolah saya
sentiasa bersih dan ceria.
Isi-isi penting :
Isi 1 : Sedar dan insaf bahawa disiplin adalah antara
penyumbang paling penting – kekebalan
disiplin mampu menghalang pelajar berbuat sesuatu yang tidak sesuai semasa di
sekolah – menyebabkan nama sekolah jatuh - menyeru, mengajak dan menunjuk
teladan yang baik kepada raka-rakan agar sama-sama menyayangi sekolah
Isi 2 : Membudayakan amalan 3K (Kebersihan, Keceriaan,
dan Keselamatan) – program yang
meletakkan sasaran supaya sekolah menjadi tempat yang selamat dan menyeronokkan
pelajar – berganding bahu dengan semua warga sekolah
Isi 3 : Mencadangkan kepada pihak sekolah untuk
mewujudkan kawasan angkat untuk pelajar – pelajar melalui persatuan dan kelab menjaga dan
menghiaskan kawasan kebanggaan yang menjadi milik mereka
Isi 4 : Mencadangkan pihak sekolah menganjurkan
pertandingan bersih dan indah – pertandingan termasuk bilik kelas dan kawasan angkat – melahirkan komitmen
yang tinggi kepada pelajar untuk berbangga dengan kawasan angkat mereka
Isi 5 : Menganjurkan pertandingan yang berbentuk
koakademik – pertandingan
melukis mural, poster, kata-kata hikmat dan pertandingan mengarang – mencungkil
bakat dan apresiasi pelajar terhadap sekolah yang dicintai
Kesimpulan : Pesanan daripada peribahasa, tempat jatuh lagi
dikenang, inikan pula tempat belajar haruslah diterapkan ke dalam jiwa pelajar
agar terus mencintai dan berbangga akan alma mater yang pernah mendidik mereka.
Sebagai tanda sayang, saya akan terus komited untuk mengangkat imej sekolah
saya dalam semua perkara termasuk menjadikan sekolah saya yang terbaik dan
terindah landskap dan budayanya.
2. Kejayaan anak-anak berkait rapat dengan
keperihatinan ibu bapa.
Ulaskan pernyataan di atas.
MAKLUMAN : Sila rujuk soalan yang hampir sama dengan
soalan Johor
3. Kebiasaan mengambil makanan segera seperti burger,
piza dan mi segera menjadi suatu trend dalam kalangan rakyat Malaysia.
Sehubungan dengan itu, anda ingin menulis sebuah rencana yang akan disiarkan
dalam akhbar tempatan yang bertajuk, “Kesan-kesan Buruk Pengambilan Makanan
Segera Secara Berlebihan”.
Tulis rencana tersebut selengkapnya.
CATATAN : Tiada rangka isi disediakan – (harap maaf)
4. Beberapa buah negara di dunia sedang mengalami
pergolakan politik dan peperangan yang berlarutan sehingga menyebabkan rakyat
hidup sengsara. Oleh itu, penglibatan Malaysia dan beberapa buah negara yang
lain menganggotai misi keamanan dunia amatlah dipuji.
Jelaskan usaha-usaha yang dilaksanakan untuk
menjayakan misi tersebut.
Pendahuluan : Gajah sama gajah berjuang pelanduk mati di
tengah-tengah. Peribahasa tersebut benar-benar menggambarkan nasib malang yang
ditanggung oleh rakyat jelata apabila kuasa-kuasa pemerintah bertelagah sesama
sendiri. Korban rakyat Iraq yang sudah mencecah hampir sejuta orang berpunca
daripada sikap angkuh mantan Presiden Amerika George W. Bush. Pada hari ini
rakyat di rantau Timur Tengah sedang bertumpah darah demi menumbangkan regim
kuku besi yang menzalimi mereka. Malahan malapetaka yang sudah sekian lama
menimpa rakyat Palestin, Pakistan, Afghanistan, Kashmir, Darfur, dan
pembersihan etnik yang berlaku di beberapa negara di Afrika telah menyaksikan
sejarah peradaban manusia semakin ternoda. Oleh itu, selagi peluang masih ada,
kita wajarlah menelusuri akan punca gejala tersebut membara dan seterusnya
bertindak atas hemat untuk menyelesaikan krisis kemanusiaan tersebut.
Isi-isi penting :
Isi 1 : Misi
keamanan melalui misi kebudayaan dan seni - menghormati kebudayaan, kesenian, adab, dan fahaman
agama – menyampaikan mesej bahawa semua manusia mempunyai hak untuk hidup,
untuk bernegara dan memiliki kebebasan
Isi 2 : Duta
kecil dalam bidang ilmu pengetahuan – membuka peluang belajar sama ada di IPTA
atau IPTS untuk seluruh warga dunia – menyampaikan mesej melalui saluran ilmu pengetahuan –
inspirasi daripada keamanan dan keharmonian masyarakat majmuk di Malaysia -
bertukar-tukar pengalaman tentang isu budaya, dan adab resam - menjalinkan
hubungan mesra atas misi sebagai pelajar
Isi 3 : Menghantar
pasukan misi damai dan pasukan pengaman di bawah panji-panji PBB – menghalang perang saudara, memastikan genjatan
senjata– tentera pengaman di Somalia, di Balkan dan Lebanon
Isi 4 : Misi kemanusiaan di wilayah yang sedang
bergolak – bantuan
keperluan asas (makanan, ubat-ubatan dan pakaian) – misi bantuan ke Palestin
(Viva Palestina), Rohingya, Kemboja – bantuan diberi tidak memilih perbezaan
ideologi politik, agama, atau wilayah
Isi 5 : Menganjurkan
persidangan untuk keamanan di peringkat antarabangsa – Kuala Lumpur sering dipilih sebagai tuan rumah –
berusaha menyatukan pihak yang bertelagah untuk kembali ke meja rundingan
Isi 6: Misi
keamanan melalui khidmat tentera pengaman - dianjurkan di bawah payung misi keamanan PBB - untuk
mengawal kawasan yang dilanda perang saudara - membantu menyelamatkan mangsa
perang oleh pasukan perubatan, khidmat masyarakat, kaunseling, dan pendidikan - delegasi tentera dapat menjadi duta
kecil menjalinkan hubungan kemanusiaan dan sosial dengan negara tempat bertugas
– MALBAT dan MALCOM mendapat pujian dan pengiktirafan semasa di Bosnia
Kesimpulan : Sesungguhnya setiap insan mempunyai hak untuk hidup
dan hak untuk memperoleh kebebasan. Maha kaya Tuhan telah menciptakan pelbagai
bentuk bumi dan pelbagai bangsa dengan setiap bangsa diperuntukkan tanah air
sendiri. Sudah sewajarnya bangsa tersebut memakmurkan bumi mereka sendiri.
Secara tegas pula, mereka dilarang mengancam peluang orang lain untuk hidup
selamat. Seyogia, angkara sombong yang mengganggu hak orang lain untuk hidup
bebas perlu dibanteras sepenuhnya.
SARAWAK
1. Setiap remaja perlu mempersiapkan diri untuk
menjayakan wawasan negara pada tahun 2020.
Jelaskan peranan anda sebagai remaja untuk menjayakan
wawasan negara tersebut.
Pendahuluan : Limpahan warga asing yang dianggarkan mencecah empat
juta orang di negara ini adalah berkaitan dengan keperluan tenaga kerja di
Malaysia yang semakin kritikal. Pelbagai projek pembangunan terutama sekali
dalam sektor pembinaan, perladangan, dan pembantu rumah akan terbantut
sekiranya tiada suntikan daripada tenaga kerja asing. Fenomena tersebut menjadi
lebih genting apabila anak-anak muda Malaysia enggan menggalas tugas negara
dengan memberi pelbagai alasan. Persepsi tersebut hendaklah diubah segera
dengan setiap remaja harus memperlengkap diri dengan segala keupayaan untuk
menyelamatkan negara. Sebagai remaja anak wawasan, saya menyimpan iltizam untuk
berusaha sedaya upaya demi menyahut seruan Wawasan 2020 yang bakal menjelang
beberapa tahun sahaja lagi.
Isi-isi penting :
Isi 1 : Membina kekuatan diri dengan beriman, bertakwa
dan beramal – amat
penting kerana iman dan takwa sebagai enjin penggerak penting seseorang itu
berjaya – agama menggerak kesedaran dan semangat jihad demi negara – menjadi
pengekang agar tidak terjerumus ke kancah moral
Isi 2 : Mengisi dada dengan ilmu pengetahuan – belajar dengan bersungguh-sungguh – ilmu sebagai
penggerak tamadun manusia – contoh negara-negara yang sangat maju dan berjaya
seperti Jepun, Korea, China dan negara-negara di Eropah (kerajaan silam seperti
tamadun Islam sendiri) kerana kehebatan menguasai ilmu pengetahuan
Isi 3 : Memperlengkap ilmu yang diperoleh dengan
kemahiran – kemahiran membuka peluang menceburi pelbagai
kerjaya – mengambil kesempatan dengan adanya pelbagai institusi kemahiran
seperti politeknik, Institut Belia Negara, IKM dan lain-lain
Isi 4 : Memperkukuh azam dan komitmen patriotik
terhadap negara –
menghayati sejarah negara – mendalami nilai perjuangan dan usaha mempertahankan
negara
Isi 5 : Bersedia dengan ilmu dan bakat kepemimpinan – perlu untuk menguruskan diri – bersedia untuk
menggalas tugas pemimpin yang telah pergi (patah tumbuh hilang berganti) –
menyertai program kepimpinan dalam kokurikulum (menyertai persatuan, kelab dan
sukan)
Kesimpulan : Remaja ibarat bunga bangsa yang akan mengharumkan
nama negara. Seyogia, remaja tidak sewajar gugur di tengah-tengah medan
perjuangan. Saya sedar, seandainya remaja gagal mempertahankan nusa ini,
nescaya peluang tersebut akan digunakan oleh orang lain untuk menjajahi kita
semula.
2. Pemupukan nilai-nilai murni dalam kalangan
masyarakat lebih berkesan jika bermula di rumah.
Bincangkan peranan keluarga dalam usaha memupuk milai
murni dalam diri anak-anak.
MAKLUMAN : Soalan ini hampir sama dengan beberapa
negeri yang lain. Sila rujuk
3. Malaysia terkenal dengan keunikan masyarakat
berbilang kaum dan hidup dalam keadaan aman dan sentosa. Sikap toleransi,
saling menghormati, dan bekerjasama merupakan amalan hidup rakyat Malaysia yang
telah mewujudkan perpaduan antara kaum.
Huraikan pendapat anda tentang pernyataan di atas.
MAKLUMAN : Soalan ini amat hampir dengan soalan nombor
3 SPM 2011. Sila rujuk
4. Ekonomi Malaysia yang sedang berkembang pesat telah
menyebabakan Malaysia menjadi tumpuan pekerja asing. Sehubungan dengan itu,
anda ingin menulis rencana untuk disiarkan dalam akhbat tempatan. Tajuk rencana
tersebut ialah, “Kesan-kesan Kemasukan Buruh Asing Kepada Negara Kita”.
Tulis rencana itu selengkapnya.
Pendahuluan : ‘Malaysia’ suatu sebutan yang cukup berharga dalam
kalangan pendatang asing di seluruh dunia. Bermula dari hujung dunia antara
masyrik ke maghrib dan dari paksina ke daksina, rata-rata kaum pendatang amat
terliur untuk memasuki Malaysia. Semua impian tersebut berpunca daripada
kata-kata segolongan warga Indonesia di negara ini yang menyebut, “Di Malaysia
Emas Boleh Dikutip Di kaki Lima” menunjukkan peluang mencari rezeki dan hidup
senang lenang terbuka dengan seluar-luasnya di sini. Oleh itu, tidak hairanlah
Malaysia menjadi destinasi pilihan warga asing. Memang benar kedatangan buruh
asing telah membantu mempercepat pembangunan negara, namun turut menyumbang
kepada kesan-kesan negatif juga.
Isi-isi penting :
Isi 1 : Sebagai pilihan majikan akibat kekurangan
tenaga kerja tempatan –
Jumlah penduduk Malaysia hanya 28 juta tidak mampu menampung permintaan buruh
yang tinggi – taraf kemahiran dan kepakaran rakyat Malaysia masih lagi rendah
Isi 2 : Mengurangkan secara relatif upah buruh yang
boleh mengurangkan kadar kos hidup – upah buruh asing masih rendah – kesungguhan mereka bekerja amat
berbaloi
Isi 3 : Membantu memindahkan kepakaran teknologi dan
kemahiran – masyarakat tempatan semakin sedar tentang pelbagai
ilmu dan kemahiran yang dimiliki oleh orang asing – wujud kemahuan ingin
bersaing – kemajuan negara akan diterajui oleh anak watan sendiri pada masa
depan
Isi 4 : Timbul isu keselamatan dan jenayah – tidak semua warga asing yang datang dengan niat
bekerja (terdiri daripada penjenayah yang sangat dikehendaki di negara mereka)
– kes-kes samun dan rompak bersenjata banyak melibatkan warga asing –
meningkatnya kes pembunuhan
Isi 5 : Timbul perebutan peluang ekonomi – warga asing yang mencuri peluang berniaga (rakyat
Indonesia dan Nigeria) – tapak gerai peniaga kecil di sekitar Kuala Lumpur
telah dimonopoli oleh warga asing
Isi 6 : Merampas peluang kerja rakyat tempatan – rakyat terpaksa bersaing untuk mendapat kerja –
keutamaan majikan memilih pekerja asing dengan relatif gaji yang lebih rendah –
hampir 100 peratus pasaran buruh kasar dimonopoli oleh warga asing
Isi 7 : Timbul konflik budaya dan moral – membawa masuk pengaruh asing yang tidak sesuai
dengan budaya dan agama rakyat Malaysia – gejala pelacuran, bersekedudukan –
membawa kesan yang amat buruk kepada generasi muda – berlaku masalah setinggan
Kesimpulan : Tuntasnya, peluang untuk hidup di muka bumi ini telah
dibuka oleh Allah kepada semua manusia. Tinggal lagi apabila rakyat di sesebuah
negara itu tidak merebut peluang yang Allah kurniakan, nescaya datanglah orang
lain yang mencuri kesempatan. Mungkin analogi ini tepat dengan situasi di
Malaysia sekarang. Seyogia rakyat Malaysia harus bangkit untuk menyelamatkan
nusa ini daripada ancaman berterusan daripada warga asing. Ingatlah, “Di sini
bumi yang kita pijak, justeru di sinilah langit yang kita junjung”.
http://ishakmdshah.blogspot.com/