SBP
1. Melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi
setelah menamatkan Sijil Pelajaran Malaysia menjadi idaman setiap remaja.
Jelaskan ciri-ciri pusat pengajian tinggi yang menjadi
idaman anda.
Pendahuluan : Dunia hari ini semakin pantas membangun. Pelbagai
kemajuan teknologi sama ada dalam bidang perubatan, perhubungan, teknologi
maklumat, mahupun angkasa lepas telah mengalami revolusi dan anjakan yang amat
mengagumkan sekali. Sebenarnya semua pencapaian tersebut dijanakan oleh
transformasi pendidikan oleh bidang ilmu pengetahuan yang amat drastik.
Pelbagai institusi pendidikan tinggi sama ada kolej, politeknik mahupun
universiti tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan. Kini tiada kegusaran lagi
untuk kuntum-kuntum kesuma menggapai impian menjadi insan terpelajar. Pendek
kata, di mana-mana ada kemahuan di situ ada jalan. Dalam hal ini, saya
mengimpikan sebuah alma mater yang mempunyai ciri-ciri keintelektualan,
kepimpinan, arah tuju kerjaya dan mampu melahirkan modal insan yang seimbang
antara duniawi dan ukhrawi.
Isi-isi penting :
Isi 1 : Akan cuba mengenal pasti IPT yang menawarkan
bidang kursus yang benar-benar menepati dengan cita-cita saya
Isi 2 : Memilih IPT yang terkenal dari segi kompetesi
(mampu dan layak) akademik dan kokurikulum – gedung ilmu yang mampu melahirkan insan terpelajar
yang serba boleh
Isi 3 : Memilih IPT yang mesra kepada pasaran
pekerjaan – boleh mengeluarkan graduan yang berkelayakan dengan
pasaran guna tenaga kerja semasa
Isi 4 : Memilih IPT yang mengutamakan pelan pendidikan
yang seimbang antara kecermerlangan akademik, sahsiah dan kerohanian – benar-benar menjadi insan yang tahan uji dengan
cabaran global
Isi 5 : Memilih IPT yang sentiasa peka terhadap
perubahan global – sentiasa
dinamik (berubah mengikut kehendak semasa) – wujud pembaharuan dalam aspek
akademik, penyelidikan dan sumbangan kepada kemajuan ummah
Kesimpulan : Memetik kata-kata Saiyidina Ali KW, “Berdaganglah
kamu dengan ilmu kerana Ilmu akan bertambah apabila diperdagangkan, manakala
harta akan berkurang apabila diniagakan. Ilmu menjaga kamu dan kamu menjaga
harta”. Sesungguhnya, saya yakin apabila ilmu penuh di dada, masa depan pasti
terjamin. Oleh itu, langkah yang strategik, saya hendaklah mencari IPT yang
benar-benar boleh memberi jaminan masa depan kepada saya.
2. Ibu bapa merupakan pendorong utama dalam
membudayakan amalan membaca dalam kalangan anak-anak.
Jelaskan usaha-usaha yang dilakukan ibu bapa bagi
memastikan amalan membaca menjadi budaya dalam kalangan keluarga mereka.
MAKLUMAN : Soalan ini hampir sama dengan Perlis – sila
rujuk
Pendahuluan : Apabila kita menoleh semula kepada sejarah kemajuan
manusia, perihal membaca merupakan suatu wahana yang menjadi enjin utama untuk
sesuatu bangsa itu maju. Dalam sejarah Islam juga, permulaan madani bermula
dengan membaca apabila Nabi Muhammad SAW menerima wahyu pertama di Gua Hira
dengan asas membaca. Seterusnya membaca terus menjadi nadi kejayaan Zaman
Renaisance apabila banyak sumber bacaan dalam tamadun Islam berpindah tangan
kepada masyarakat Barat selepas berakhirnya Perang Salib. Revolusi ciptaan mesin
cetak yang bermula di Jerman telah membuka dimensi pembacaan sebagai sangat
penting yang menganjak manusia menemukan pelbagai ciptaan moden hasil
pembacaan. Oleh itu, tradisi warisan turun-temurun ini hendaklah diteruskan
khususnya dalam kalangan keluarga untuk membudayakan amalan membaca dalam
kalangan anak-anak.
Isi-isi penting :
Isi 1 : Ibu bapa perlu menjadikan aktiviti membaca
sebagai agenda wajib dalam rumah tangga – membaca hendaklah menjadi amalan penting setaraf
dengan keperluan asasi yang lain seperti makan, minum, riadah dan semua
aktiviti keluarga
Isi 2 : Ibu bapa hendaklah menunjukkan karisme sebagai
golongan terpelajar dan berfikir – mencetuskan idea-idea baru, bernas dan matang melalui pengalaman
membaca – melahirkan rasa bangga kepada anak-anak atas kebolehan ibu bapa
Isi 3 : Mewujudkan persekitaran yang kondusif untuk
membentuk tabiat membaca – melengkapkan
semua sudut di dalam rumah dengan prasarana membaca dan bahan-bahan bacaan yang
pelbagai bidang
Isi 4 : Cuba memahami watak dan kecenderungan
anak-anak – menyediakan bahan bacaan yang sesuai dengan minat
mereka
Isi 5 : Mencuri peluang untuk menanamkan sikap suka
berfikir secara intelektual – pemikiran
kelas pertama melalui kegiatan membaca – sesi sumbang saran dan pendapat dalam
kalangan ahli keluarga
Kesimpulan : Dalam semua kecenderungan dan kejayaan anak-anak, ibu
bapa adalah sebagai penjana utama. Walaupun tidak dinafikan aspek minat,
kecerdasan dan bakat menjadi penentu jalan hidup anak-anak, namun ibu bapa
berperanan penting untuk mewarnakan mereka dengan betul. Oleh itu, budaya
membaca dalam keluarga akan menjadi mangkin kepada kejayaan anak-anak dalam
apa-apa bidang yang mereka minati.
3. Malaysia merupakan sebuah negara yang berpotensi
untuk lebih maju dalam sektor pelancongan. Sehubungan dengan itu, anda ingin
menulis rencana untuk disiarkan oleh akhbar tempatan. Tajuk rencana tersebut
ialah “Usaha-usaha untuk Memajukan Pelancongan Negara.”
Tulis rencana itu selengkapnya.
MAKLUMAN : Sila rujuk soalan yang sama bagi negeri
Pulau Pinang, dan Perak
4 Kerjasama yang erat antara negara jiran mendatangkan
banyak faedah.
Jelaskan kebaikan yang diperoleh daripada kerjasama
yang erat antara negara yang berjiran.
Pendahuluan: Ibarat hidup sandar-menyandar bagai aur dengan
tebing. Demikianlah hidup kita yang saling memerlukan antara satu dengan yang
lain. Kita tidak boleh hidup bersendirian bagai enau dalam belukar melepaskan
pucuk masing-masing. Banyak perkara yang kita perlu kepada sokongan orang lain.
Tuhan juga telah berfirman dengan maksudnya, “Aku jadikan manusia daripada
bersuku-suku dan berbangsa-bangsa agar mereka saling mengenali dan bertolong
bantu.” Oleh hal yang demikian, sebagai kerajaan yang bebas dan merdeka, semua
negara patut mengambil inisiatif untuk menjalinkan hubungan diplomatik dengan
seluruh negara di dunia tanpa memilih perbezaan pendapat, ideologi, bangsa, dan
agama. Sesungguhnya, amat besar natijah di sebalik usaha diplomatik seperti
itu.
Isi 1: Memperluas jalinan hubungan diplomatik dalam
dasar luar negara – menjalinkan
persefahaman dan hubungan bilateral dan multilateral (hubungan dua hala dan
pelbagai hala) dengan kerajaan di seluruh dunia - agar wujud amalan mengiktiraf
antara satu sama lain sebagai sebuah negara yang berdaulat dan merdeka -
mengelak perasaan curiga dan prejudis dalam kalangan masyarakat dunia
Isi 2: Mewujudkan jalinan sosial, ilmu, dan budaya di
peringkat global - menjadikan
hub pendidikan global - mengeksport dan mengimport sumber maklumat dan ilmu
pengetahuan melalui jaringan kerjasama di bawah badan dunia seperti UNESCO -
mengenali cara hidup budaya dan adat resam pelbagai masyarakat dunia -
menjalinkan persefahaman melalui misi sukan, kerja amal, dan sumbangan kemanusiaan
Isi 3: Mewujudkan rangkaian ekonomi dan perdagangan
global - memperluas pasaran di peringkat global -
memperkenalkan produk masing-masing di pasaran antarabangsa – menjalinkan
hubungan dagang dan memperluas pasaran global – mewujudkan jaringan yang
harmoni dalam situasi menang-menang
Isi 4: Mewujudkan
jaringan serantau dan antarabangsa - mengambil bahagian dalam pelbagai aktiviti
antarabangsa – persidangan tentang siasah, ekonomi, sosial, dan keamanan -
menjaga kebajikan negara-negara serumpun dan serantau (ASEAN), negara-negara
merdeka (KOMANWEL), kebudayaan (OIC), dan dunia (PBB)
Isi 5: Memenuhi
tanggungjawab sosial untuk hidup sebagai warga dunia yang bersatu padu - menghormati hak asasi manusia untuk hidup bebas,
berdaulat, dan diiktiraf - tidak bersikap mementingkan diri dan boleh berada
dalam kelompok masyarakat dunia - memperluas sistem rangkaian maklumat global
dalam jalinan maklumat siber -membangunkan minda dan peribadi rakyat agar
setanding dengan warga dunia
Kesimplulan : Dalam abad milenium ini, umat manusia tidak harus
terkongkong dalam belenggu katak di bawah tempurung. Kita tidak boleh hidup
bersendirian kerana sebarang gerak geri kita sentiasa diperhati oleh masyarakat
global. Daripada kita dianggap sebagai bangsa yang tidak mesra masyarakat dunia
dan disisihkan dalam pelbagai agenda lebih baik kita memberi sumbangan sedaya
yang mampu. Kita harus berbakti kepada masyarakat dunia sekadar yang upaya bak
kata peribahasa sedikit tanda ingat, banyak tanda ada.
5 Anda berhasrat untuk menyertai pertandingan
penulisan cerpen yang dianjurkan oleh sekolah anda. Tema cerpen yang anda pilih
ialah perpaduan kaum.
Tulis cerpen anda itu selengkapnya.
CATATAN : Tiada rangka isi disediakan – (harap maaf)
SUMBER:
http://ishakmdshah.blogspot.com/